تفاوت قدرت دستگاه برش فلزات در ضخامت های مختلف ورق ها

ورق فولادی در ساخت بسیاری از ابزارهای مورد نیاز بشر مورد استفاده قرار می گیرد که در ضخامت های مختلف با قدرت دستگاه برش فلزات، بریده می شوند. این ورق ها، فلزی مسطح هستند که به صورت رولی و کلافی تولید و عرضه می شوند.

ورق های فولادی را معمولا بر اساس نحوه تولید و مواد خام مورد استفاده تقسیم بندی می کنند. این روزها در اغلب صنایع دنیا، ورق های فولادی در اندازه و ضخامت های مختلف مورد استفاده مداوم هستند.

همانطور که بسیاری از تولیدات دنیا طبق استانداردهای مختلف در بازار عرضه شده و به کار می روند، ورق های فولادی نیز بر اساس استاندارد سه کشور تولید و در دسترس صنایع قرار می گیرند که این ۳ کشور عبارتند از:

  • استاندارد DIN آلمان (رایج ترین ورق های فولادی در ایران)
  • استاندارد ASTM آمریکا
  • استاندارد گوس روسیه

در این مقاله قصد داریم تا با انواع ضخامت ورق فولادی آشنا شویم و تفاوت قدرت دستگاه برش فلزات را برایتان بازگو کنیم اما قبل از آن کمی بیشتر شما را با ورق های فلزی آشنا می کنیم.

How to properly transport and store metal sheet? - Hanbud roofs, fences and metal rails

ورق فلزی چیست؟

وقتی از ورق فلزی می گوییم، احتمالا یک ورق نازک قابل حمل از جنس فلز مانند ورق های کاغذی در ذهنتان متصور خواهد شد. این ورقه ها حرف اول را در صنایع و ساخت بسیاری از لوازم صنعتی می زنند و بر خلاف اسمشان اغلب از وزن بالا و حجم گسترده ای برخوردار بوده؛ عموما به دلیل ساخت این موارد به صورت ورقه یا همان شیت (Sheet) است که این گونه نامگذاری می شوند. این ورق ها که اغلب به دو صورت نورد گرم و نورد سرد تولید شده در انواع مختلفی قابل دسترسی هستند:

  • ورق سیاه

ورق هایی تولید شده به روش نورد گرم را می گویند. با توجه به خاص بودن ضخامت ورق فولادی سیاه، اغلب در صنایع ساختمان سازی، لوله سازی، خودروسازی و… مورد استفاده قرار می گیرد و عموما این ورق ها با استاندارد ST37 می شناسند.

  • ورق گالوانیزه

در تولید این ورق ها روی سطح آن ها را با فلز روی می پوشانند.

  • ورق رنگی

این ورق ها نیز از زیر مجموعه گالوانیزه است؛ با این تفاوت که یک لایه آن را در کوره رنگی می کنند. در واقع پایه این ورق ها همان ورق گالوانیزه است؛ به همین جهت به آن ها ورق گالوانیزه رنگی هم می گویند. از جمله رنگ های استفاده شده در این ورق ها که دلیل این نامگذاری هستند، می توان به سفید، قهوه ای، نارنجی، زرد، قرمز، آبی، لیمویی و بنفش اشاره کرد.

  • ورق تین پلیت

این ورق اغلب در تولید قوطی های مواد غذایی به کار می رود.

  • ورق کرکره

از جمله ساده ترین ورق های موجدارد، ورق کرکره سینوسی است. ضخامت ورق فولادی کرکره ای آنقدر زیاد نیست تا در مکان های حساس به کار رود؛ به همین سبب معمولا در ساخت سطوح شیب دار ماننده شیروانی ها کاربرد دارند.

  • ورق فلزی استیل

آلیاژ اصلی این ورق از آهن بوده و حدود ۲ درصد کربن نیز در خود دارد. از دلایل کاربرد گسترده این ورق زیبایی، صافی و براق بودن است که به دو صورت رولی و شیت نیز در بازار موجود است.

ضخامت های مختلف ورق فلزی

مناسب ترین قدرت دستگاه برش فلزات برای ورق فلزی نازک

ورق های نازک به ورق هایی می گویند که ضخامتشان کمتر یا مساوی با ۴ میلیمتر باشد. ورق آهن معمولی یا آهن ساختمانی (معروف به ورق های آهن سیاه یا آهن روغنی) و ورق های استیل با کلاس های مختلف، رایج ترین فلزات مورد استفاده در برش لیزر فلزات است.

به علت هزینه های بالای تولید، نگهداری و تعمیرات قالب و همینطور مدت زمان طراحی و تولید قالب، در حال حاضر اکثر تولید کننده ها برای برش این ورق های به استفاده از خدمات لیزر فلزات روی می آورند.

دستگاه برش لیزر ۷۵۰ وات فایبر رایج ترین، بهینه ترین و مناسب ترین توان برای انجام خدمات لیزر فلزات را برای این سری از ورق ها دارا است.

مناسب ترین قدرت دستگاه برش فلزات برای ورق فلزی متوسط

به ورق های فلزی با ضخامت بیشتر از ۴ میلی متر و کمتر از ۲۰ میلی متر، ورق های با ضخامت متوسط گفته می شود. مثل ورق های نازک، در این دسته از ورق ها نیز آهن ساختمانی یا کربن ساتیل و استنیلس استیل از رایج ترین فلزات مورد استفاده در صنعت است. مناسب ترین توان های دستگاه برش فلزات، دستگاه های ۱ تا ۲ کیلووات است.

در صورتی که حداکثر ضخامت آهن معمولی برای برش ۱۰ میلیمتر و حداکثر شیت استیل مورد نیاز برای برش ۵ میلیمتر باشد. توان دستگاه برش لیزری با ۱ کیلووات بهینه و مناسب است اما در صورتی که ضخامت ورق ها بالاتر برود و به عدد ۲۰ میلیمتر نزدیک شود، دستگاه برش لیزر با توان ۲ کیلووات انتخاب مناسب تری است.

مناسب ترین قدرت دستگاه برش فلزات برای ورق فلزی ضخیم

ورق ضخیم یا ورق های سنگین به ورق هایی می گویند که ضخامت آن ها از ۲۰ میلیمتر بیشتر و از ۶۰ میلیمتر کمتر باشد. برای برش این ورق ها به دستگاه های برش فلزات با توان حدود ۳ کیلووات نیاز است اما باید بدانید که برش لیزر در ورق های سنگین خیلی رایج نیست؛ به علت هزینه های برش خیلی زیاد، عملیات برشکاری غیر اقتصادی می شود. همچنین تجهیزات مورد استفاده برای برش لیزر فایبر این فلزات نیز بسیار گران و هزینه بر هستند.

اکثر صنعتگران برای برش این نوع از ورق های به استفاده از دستگاه های برش هواگاز یا برش پلاسما روی می آوردند اما باید توجه داشت که کیفیت برش در پلاسما یا هواگاز اصلا قابل مقایسه با برش لیزر فلزات مخصوصا برش لیزر فایبر نیست.

مناسب ترین قدرت دستگاه برش فلزات برای ورق فلزی خیلی سنگین

ضخامت بالای ۶۰ میلیمتر و کمتر از ۶۰۰ میلیمتر را ورق های فوق سنگین می گویند. در برخی از کشورها حداکثر ضخامت ورق های فوق سنگین تا ۷۰۰ میلیمتر نیز در نظر گرفته می شود. هیچ نوع دستگاه برش لیزر فایبری در این دسته نمی تواند خدمات برش لیزر فلز را ارائه دهد. در این دسته نیز برش ها باید با استفاده از هواگاز و پلاسما صورت بپذیرد.

مناسب ترین قدرت دستگاه برش فلزات برای ورق فلزی رنگین

فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و برنج موسوم به فلزات رنگی هستند و استفاده از برش لیزر برای برشکاری آن ها بسیار مرسوم و پرکاربرد است. ضخامت های معمول برای برش فلزات رنگین با دستگاه های برش لیزر فایبر با ضخامت های برش آهن یا استیل تفاوت دارد؛ برای مثال با دستگاه ۷۵۰ وات فایبر می توان تا ضخامت ۸ میلیمتر از آهن ساختمانی و ۴ میلیمتر از استیل را برش داد اما این مقدار برای برش لیزر آلومینیوم با دستگاه ۷۵۰ وات به حداکثر ۲ میلیمتر و برای برش لیزر مس نیز به حداکثر ۲ میلیمتر محدود می شود.

همچنین در دستگاه های ۲ کیلووات برش لیزر فایبر که به راحتی ضخامت های ۲۰ میلیمتر برای آهن معمولی و ضخامت ۶ میلیمتر برای استیل را برش می دهند، حداکثر ضخامت برای برش لیزری آلومینیوم به ۶ میلیمتر، حداکثر ضخامت برای برش لیزر مس به ۳ میلیمتر و حداکثر ضخامت برش برای برش لیزر برنج نیز به ۳ میلیمتر محدود می شود.

آنچه که مشخص است، این است که برای برش های با ضخامت های بالای فلزات رنگین به دستگاه های بسیار پر قدرت نیاز است. هزینه های خرید دستگاه های بسیار زیاد بوده و همینطور هزینه ملزومات مصرفی، گازهای مورد استفاده، هزینه های بالاسری و نیروی انسانی بسیار زیادی را دارند که مجموع این هزینه ها، هزینه های برش لیزر فلزات رنگین با ضخامت بالا را با استفاده از دستگاه های لیزر فایبر غیر اقتصادی می نماید.

 

برای بررسی ویدیویی دستگاه ها میتوانید به آپارات و یوتویب پاسارگاد ماشین سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

استعلام قیمت ( ۰۹۱۲۷۰۷۷۹۲۶ )