دستگاه جوش لیزری طلا

جوشکاری جواهرات چگونه است؟ کاربرد دستگاه جوش لیزری طلا و نقره

با استفاده از جوشکاری می توانیم فلزات مختلف را به هم متصل کنیم. فلزات دارای آلیاژها و ضخامت های مختلفی هستند و برای جوش هر کدام هم روش ها و دستگاه های مختلفی وجود دارد. یکی از دستگاه های مخصوص جوشکاری طلا، جوشکاری نقره و به صورت کلی جوشکاری جواهرات، دستگاه جوش لیزری طلا است.

طلا و جواهرات به طور کلی دارای ظرافت خاصی هستند که براش جوشکاری آن ها باید مهارت خاصی داشت و از تجهیزات مخصوص به این کار استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم که شما را با جوشکاری طلا و نقره، روش ها و کاربرد جوش لیزری طلا و نقره آشنا کنیم.

جوشکاری جواهرات چیست؟

جوشکاری فرآیندی است که در ساخت جواهرات هم کاربرد دارد. طلا و نقره دو فلز پرکاربرد در صنعت جواهرسازی است و طراحان جواهرات، همیشه به جوشکاری جواهر توجه زیادی دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، در سال های اخیر ابزارها، دستگاه ها و روش های مدرنی به وجود آمده است که در ادامه همین مقاله، با آن ها آشنا می شوید.

جوشکاری طلا و کاربرد جوش طلا

طلا یک فلز گرانبها است که در موارد زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این فلز گرانبها باید برخی مراحل مانند ساخت و پرداتخت انجام شود تا بتوان از آن در شکل ها و قالب های مختلفی استفاده کرد که جوشکاری طلا یکی از روش های ساخت و پرداخت است.

جوشکاری طلا و جواهرات یکی از مشاغلی است که بسیار کاربرد دارد و درآمد خوبی هم دارد؛ زیرا برای انجام دادن آن نیاز به مهارت و تخصص است؛ علاوه بر این، نیاز به یک سری ابزارهای مناسب نیز هست تا بتوان این فرآیند را به خوبی و با کیفیت بالا انجام داد.

مهمترین کاربرد جوشکاری طلا در ۲ حوزه است:

  • صنعت جواهرات و جواهرسازی
  • دندان پزشکی

جوشکاری نقره

نقره هم مثل طلا فلز ظریف و گرانبها است. جوشکاری این فلز نیز مانند طلا باید با ظرافت خاصی انجام شود. برای انجام دادن فرآیند جوشکاری نقره باید برخی از پارامترها مثل تنظیم درست مشعل جوش انجام شود تا بتوانیم جوشکاری فلزات گرانبها را با دقت و کیفیت بهتر انجام دهیم.

چرا تنظیم درست مشعل جوش مهم است؟ اگر میزان شعله زیاد باشد، باعث سوزانده شدن فلز می شود و اگر میزان شعله کم باشد، جوش برقرار نمی شود.

نحوه انجام جوشکاری طلا و نقره

برای انجام جوشکاری طلا و نقره از روش جوشکاری تیگ استفاده می شود. در این روش، گاز تنگستن و خنثی استفاده می شود. جوش تیگ، یک روش پرکاربرد در صنایع مختلف است و جوش های بسیار مقاوم و ظریفی را به وجود می آورد؛ به همین دلیل هم هست که در جوشکاری جواهرات از این روش استفاده می شود.

این روش را به عنوان جوش آرگون نیز می شناسند؛ چون از گاز آرگون استفاده می شود. لازم به ذکر است که جوش طلا و نقره و همه فلزات گرانبها، علاوه بر دستگاه جوش Tig، با دستگاه جوش لیزری، لمبرت و اسمیت نیز انجام می شود.

انواع دستگاه جوشکاری جواهرات

برای انجام جوشکاری طلا و جواهرات، دستگاه های مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها می توانیم فلزات و جواهرات را جوش دهیم. این دستگاه ها عبارتند از:

در ادامه هر کدام از آن ها مخصوصا با دستگاه جوش لیزری، بیشتر آشنا می شوید و مزیت های آن ها را می فهمید. دستگاه جوش اسمیت هم در واقع یک سرپیک است که با روش جوشکاری گازی، جوش طلا را انجام می دهد.

 

 

جوشکاری طلا با روش TIG

دلیل اینکه در جوشکاری طلا از روش تیک (TIG) استفاده می شود؛ به این دلیل است که این روش مزیت های بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارد. برای انجام جوشکاری جواهرات با دستگاه جوش TIG یا دستگاه جوش آرگون نیاز به تجهیزات و رعایت نکات ایمنی است که هر کدام از آن ها توضیح خواهیم داد.

مزیت های جوش طلا با دستگاه جوش TIG

مهمترین مزیت های این روش از جوشکاری جواهرات موراد زیر است که به آن ها اشاره می کنیم:

  • امکان استفاده از جوشکاری TIG در مونتاژ
  • امکان استفاده از جوشکاری TIG در کنار ریخته گری
  • استفاده از جوش TIG در تعمیرات و ساخت جواهرات
  • ظرافت جوش

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری TIG

برای اینکه بتوانیم جوشکاری طلا و نقره را با کیفیت مطلوب انجام دهیم تا خروجی کار ایده آل باشد، به تجهیزاتی نیاز داریم که این فرآیند و عملیات را به شکلی مطلوب انجام دهد. همانطور که گفتیم جوش طلا و نقره یک فرآیند حساس و ظریف است و نمی توان این روش را با جوشکاری فلزات دیگر مانند آلومینیوم مقایسه کرد.

برخی موارد از تجهیزات مورد نیاز برای انجام دادن جوشکاری جواهرات به وسیله دستگاه جوش TIG را در زیر اشاره می کنیم:

  • مشعل جوشکاری
  • الکترود
  • گاز محافظ

نکات ایمنی هنگام جوشکاری TIG

جوشکاری طلا با روش تیگ، یکی از حالت هایی است که در زمان استفاده از آن، حرارت و پاشش مواد مذاب رخ می دهد. این اتفاق به صورت بالقوه خطر آفرین است و برای مراقبلت از این خطرات باید نکات ایمنی را رعایت کنیم. با توجه به اینکه جوشکاری طلا با جوشکاری دیگر فلزات متفاوت است، نکات ایمنی مربوط به این روش هم فرق دارد و این نکات را باید در نظر بگیرم که به آن ها اشاره می کنیم:

  • تهویه مناسب در مکان جوشکاری
  • استفاده از دستکش ایمنی
  • استفاده از عینک و ماسک مخصوص جوشکاری

جوشکاری با دستگاه جوش لیزری طلا

همانطور که می دانیم، جوشکاری روش است که با کمک انتقال گرما و حرارت بالا صورت می گیرد. در جوش لیزری طلا، حرارت توسط لیزر تولید می شود و به سطح کار و قطعه یا متریال کار ما منتقل می شود. بعد از انتقال گرما و حرارت، طلا یا متریال کار، شروع به ذوب شدن می کند و در واقع فرآیند جوش صورت می گیرد. در زمان استفاده از دستگاه جوش لیزری طلا، باید به توان و فرکانس توجه داشته باشیم تا فرآیند ذوب و جوشکاری به خوبی انجام شود.

جوش لیزری، ویژگی های منحصر به فردی دارد که موجب کار روی کوچکترین قطعات از جنس طلا یا نقره می شود مثل حلقه، آویز، دستبند، گوشواره و…

از این دستگاه در پر کردن منافذ، جوشکاری مفتول و جداسازی مفتول های قدیمی که از قبل جوشکاری شده، تعمیر و بازسازی طلا و جواهرات استفاده می شود. به طور کلی، ساخت و بازسازی جواهرات را برای شما راحت می کند و سرعت بیشتری به کسب و کار شما می بخشد.

فرآیند کلی جوشکاری طلا و نقره

روز به روز دستگاه های جوش لیزری پیشرفت می کنند که همین باعث می شود تا فرآیند جوشکاری ساده تر و سریعتر شود؛ عملا با وجود دستگاه های لیزری، فرآیند جوشکاری به صورت دستی کم کم در حال حذف شدن است.

هر چه سرعت کار شما بالاتر باشد، در واقع بازدهی شما بالاتر می رود و سفارشات بیشتری هم می توانید قبول کنید؛ پس در نتیجه درآمد شما هم بیشتر می شود. این دستگاه، نقطه جوش موضعی و دقیقی را فراهم می کند که باعث می شود هیچ آسیبی به متریال کار شما وارد نشود.

جوشکاری لیزری را جایگزین دائمی روش های سنتی جواهرسازی مانند جوشکاری یا لحیم کاری با استفاده از شعله نمی توان دانست اما امروزه از این دستگاه ها برای سرعت بخشیدن به کار و صرفه جویی در هزینه ها استفاده می شود.

مزیت جوشکاری جواهر با دستگاه جوش لیزری طلا

از جمله مهمترین مزیت های استفاده از دستگاه جوش لیزری در جوش جواهرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا
  • راندمان بالا
  • مناسب برای جوشکاری های ریز و ظریف
  • جوشکاری انواع فلزات گرانبها
  • جوشکاری عمیق
  • کمترین اثر باقی مانده روی قطعه
  • نقطه جوش بدون آلودگی
  • سازگار با محیط زیست

کاربرد دستگاه جوش لیزری طلا

با استفاده از دستگاه جوش لیزری طلا با کیفیت بالا می توان برای جلوگیری از مسائلی مانند سوراخ های ریز در محصول نهایی یا ریخته گری خام استفاده کرد. از این دستگاه می توان برای لحیم کاری و جوش دادن قطعات مختلف جواهرات استفاده کرد که با روش های سنتی لحیم کاری یا شعله قابل انجام نیست.

اگر دستگاهی هم برای برش یا حکاکی روی جواهرات می خواهید، می توانید از دستگاه فایبر مارکینگ برای حکاکی روی این متریال استفاده می شود.

نحوه نگهداری و محافظت از دستگاه جوش لیزری طلا و نقره

دستگاه جوش طلا هم مثل بقیه دستگاه های جوشکاری نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا بهترین کارایی را داشته باشد و طول عمر بیشتری پیدا کند. از مهمترین موارد مراقبت ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • دستگاه را به صورت مرتب تمیز کنیم
  • از آب تصفیه شده و مقطر برای پر کردن مخزن آن استفاده کنیم
  • لنز محافظ را با الکل اتیلیک و پارچه های بدون گرد و غبار تمیز کنیم
  • پس از پایان کار هم حتما دستگاه را خاموش کنیم

جوشکاری طلا با لمپرت

یکی دیگر از دستگاه ها برای جوشکاری طلا، دستگاه جوش لمپرت است. با این دستگاه با سرعت و دقت بالایی می توان جوشکاری طلا را انجام داد. با کمک این دستگاه می توان صرفه جویی زیادی در وقت داشت. 

جوشکاری طلا با اسمیت

جوشکاری طلا با اسمیت یا همان جوشکاری سرپیک اسمیت، یکی از روش های جوشکاری طلا است که با کمک سرپیک و ترکیب جریان گاز اکسیژن و گازهایی مانند پرسی، بوتان یا استیلن انجام می شود. با کمک این روش و استفاده از سرپیک می توان فلزات نازک و ظریف را جوشکاری کرد. برای این نوع جوشکاری، انواع مختلف نازل ها وجود دارد و با کمک آن ها می توانیم میزان شعله و گاز مورد نظر برای ذوب جواهرات از جمله طلا را تنظیم کنیم.

یکی از مزیت های جوشکاری طلا با اسمیت، این است که به صورت دقیق می توان نقطه زنی کرد. برای انجام این روش نیاز به مهارت و دقت بالایی است.

تفاوت جوشکاری طلا با لحیم کاری طلا

بین جوشکاری طلا و لحیم کاری طلا تفاوت هایی وجود دارد که در این بخش به آن ها می پردازیم. همانطور که می دانید، لحیم کاری متصل کردن دو فلز به یکدیگر با استفاده از یک آلباژ جانبی است اما در جوشکاری از شعله و الکترود برای اتصال دادن استفاده می شود.

در لحیم کاری، انتقال حرارت از نوک هویه به قطعه منتقل می شود و برای اتصال از یک قطعه دیگر استفاده می شود اما در جوشکاری طلا، از دستگاه هایی که در بالا و در این ممقاله معرفی کردیم استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

استعلام قیمت ( ۰۹۱۲۷۰۷۷۹۲۶ )